TOYOTA YARIS
Toyota Yaris TS: Bezcitný, přesto přátelský
U Toyoty změnili mnohé, přední světla nevyjímaje. Jiná čočka však není na pohled přílš rozeznatelná.
Sobota 3.3. 2007, 09:00
Yaris TS příliš nekomunikuje, proč nám tedy připadá tak dobrý?
Přizpůsobit se autu obvykle trvá celkem dlouho a nějakých padesát až sto kilometrů se při tom ujede. T Sport jsem měl v ruce za deset minut. S největší pravděpodobností bych s ním sice nemohl startovat na Rallye Monte Carlo, hlavní ale je, že jsem si připadal, jako kdyby ano. O to tu totiž jde. Mám rád malá auta s výkonnými motory, teď víc než kdy předtím.
Se silou 133 koní a gumově působícími pomalými reakcemi na sešlápnutí plynu si nejsilnější Yaris nemůže dělat naděje na stíhání lídrů třídy. A nedělá.
Toyota se podle vlastních slov nezaměřila na konkrétní konkurenci, snahy inženýrů směřovaly někam do hlavního proudu. Výkony i cenově se tak vůz nachází kdesi mezi menším Swiftem Sport nebo C2 VTS na jedné straně a Fiestou ST či 207 GT na straně druhé. K vlastní škodě je rychlostí blíže těm prvním, zatímco cenovkou nahlíží do společenství okolo Fordu.
Motor není argumentem, který by člověka přesvědčil ke koupi. Vzhledem k objemu 1,8 litru nepatří k nejvýkonnějším a jeho zvuk nazvete dobrým jen na plný plyn. Netáhne špatně, ale pod třemi tisíci nemá sílu, hučí a reaguje ospale. Je to daň za vyšší ohleduplnost k životnímu prostředí a také slušnou spotřebu, jelikož uváděné hodnoty jsou při rozumné jízdě snadno dosažitelné. I s plynem permanentně na podlaze se jen těžko dostanete přes 10 l/ 100 km. Alespoň že pětistupňová manuální převodovka, s níž je motor spojen, zábavu nekazí. Řadí hladce, rychle a páka je dobře umístěná.
Zvuk motoru není jediným atributem auta, který na vás po nastartování zapůsobí nepatřičně. Řízení má kvůli elektrickému posilovači citlivost leklé ryby a brzdy vypadají dobře, jen dokud na ně pořádně nešlápnete. Zastavit z vysoké rychlosti jim trvá docela dlouho. Během jízdy se nicméně nezbavíte pocitu, že nebýt oněch „chyb“, Yaris by spíše ztratil. Bez citu a protivně pípající stabilizace totiž nabízí skvělé výkony dostupné každému.
Lví podíl na tom má jistě perfektní podvozek, který si vás získá na sto metrech. Toyota se nenechala zlákat na cestu extrémní tvrdosti, takže ve výsledku je auto o pouhých osm milimetrů blíž k silnici a zachovalo si rozumnou míru poddajnosti. O důslednosti práce ladičů svědčí například i přepracovaná ramena zavěšení MacPherson vpředu oproti nesportovní verzi. Díky nim je řízení TS rychlejší, Yaris má však větší poloměr otáčení a s tím spojenou horší manévrovatelnost. Kontrola náklonů je perfektní, přitom těch pár nerovností cestou pohltily tlumiče dobře.
Pokud všechno včetně řidiče a stabilizace selže, je nachystáno celé komando deformačních zón a airbagů, z nichž jeden nově ochrání i kolena. Z testů Euro NCAP si ostatně auto odneslo pět hvězdiček. Toyotě se kromě bezpečnostních prvků podařilo do interiéru vměstnat také slušnou výbavu, za půl milionu by ovšem málokdo čekal cokoli jiného.
Jako dárek jsou pro vás oproti levnějším verzím nachystány analogové přístroje namísto digitálních, jiných změn v interiéru moc není. Materiály působí kvalitně, ani stopa po „bakelitovém“ zvuku, většina povrchů je příjemně měkkých, dokonce včetně dvou přihrádek před spolujezdcem. Sedadla poskytují slušné boční vedení, ačkoli menší kolegové si trochu stěžovali.
Exteriér podstoupil několik papírově velkých změn, které na první pohled nejsou příliš patrné. Jiná jsou kola, nárazníky, spoiler nad zadním oknem je úplně nový, a přesto byste si TS skoro spletli se slabšími verzemi. Vrcholem neviditelnosti jsou pak pozměněná přední světla. Třídveřová verze v modré barvě se mi vlastně docela líbila, rozhodně vypadá lépe ve skutečnosti než na obrázku.
Takže koupit, nebo nekoupit? Do města se tak docela nehodí: Motor hučí a o poloměru otáčení je škoda mluvit. Na dlouhé cesty Yaris TS není vhodný vůbec, neboť při 100 km/h točí 3000 otáček za minutu. Nemůže o sobě ani prohlásit, že je nejrychlejší ve třídě. Jenže jestli vás s civilizací pojí jedna z těch bohem zapomenutých zakroucených silniček, promění Yaris TS vaše cesty za prací a nákupy v radost, ať umíte řídit, nebo ne.
Fakta
Toyota Yaris TS (5 dv.)
* Cena 514 900 Kč
* Nejvyšší rychlost 194 km/h
* 0-100 km/h 9,3 s
* Emise CO2 170 g/km
* Výkon 133 koní v 6000 ot./min.
* Toč. moment 170 Nm při 4400 ot.
* Automat ne
* Spotřeba 7,2 l/100 km
* Délka 3800 mm
* Šířka 1695 mm
* Výška 1530 mm
* Rozvor 2460 mm
* Hmotnost 1120 kg
* Motor řadový čtyřválec, 1798 cm3
* Umístění vpředu napříč
* Poháněná kola přední
* Litrový výkon 74 koní na litr
* Vrtání/zdvih 80,5 x 88,3 mm
* Kompresní poměr 10,0:1
* Převodovka 5stupňový manuál
Podvozek vpředu vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, stabilizátor
Podvozek vzadu zkrutná příčka, vinuté pružiny
Brzdy vpředu kotoučové, 275 mm
Brzdy vzadu kotoučové, 259 mm
Kola 17 palců
Pneumatiky 205/45 R17
V rychlosti
Vzhled * * * 1/2
Drží se poměrně zpátky, přesto mu decentní úpravy přidaly na atraktivitě.
Motor * * *
Ekonomický, ekologický a právě kvůli tomu je také poměrně letargický.
Jízdní vlastnosti * * * * 1/2
Právě ty nás nadchly nejvíc, podvozek nabízí perfektní kompromis mezi poddajností a ovladatelností
Brzdy * *
Nelze je popsat jinak než slovem poddimenzované, přestože jsme ani v ostřejším tempu nepostřehli výraznější vadnutí.
Interiér * * *
Robustní a kvalitní. Analogové přístroje jsou fajn, ale kromě nich nic moc nového.
Výbava * * * 1/2
Kopíruje úroveň Sol, přidává navíc vyhřívaná zrcátka, nová kola a jiný exteriér.
Náklady * * *
Je poměrně drahý, jenže spotřeba se drží v rozumných mezích a není důvod čekat jinou než výjimečnou spolehlivost.
Praktičnost * * * 1/2
Odkládacích prostor je dostatek, podlaha kufru se zdá vysoká, ale skrývá schránku.
První dojem * * * 1/2
Toyota moudře neočekává od svého dravce velké prodeje. Je roztomile nesmyslný, ale který podobný vůz není? Těch několik málo kupců nebude litovat.
(Martin Plaštiak, Carauto)