SUBARU FORESTAR
Subaru Forester: Rozbít atom sekerou
Pondělí 26.2. 2007, 14:00
Možná byste si o něj ani neopřeli kolo, ale tohle auto ztělesňuje čirou radost z jízdy. I když má trochu tvrdší jádro...
Načasování je základ. Můžete to chápat jako prostoduchý blábol, jenže pokud se ocitnete daleko od civilizované silnice a právě začíná lehká sněhová bouře, na přehánění nemáte náladu. Jediné, na co naopak náladu máte, je dostat se co nejrychleji z auta do vyhřátého obýváku. Nicméně, jak říkám, načasování je základ. A právě proto přišla vánice v pravou chvíli.
Dalo by se to brát jako ojedinělé dobrodružství, ale tak to není. Daleko spíše bych to nazval zážitkem hodným zobecnění. Neznámé silnice jsou v noci protivné. Nemůžete jet dostatečně rychle, abyste si jízdu skutečně užili, protože nebezpečí v podobě osamocených chodců straší neustále a každá zatáčka až do poslední chvíle tají svůj poloměr. Zvláště když skrz světlo xenonů na přední sklo míří statisíce mokrých vloček sněhu.
A zvláště když na devadesáti procentech cesty nevíte, kam okreska směřuje, jelikož patníky po stranách úspěšně sloužily svými odrazkami naposledy Hitlerovi. Pokud tam vůbec jsou. Právě v tom okamžiku je kabina auta, v němž sedím, ideální. Od Subaru Forester potřebujete totiž pouze to, aby jeho sedačky hřály. A jejich vyhřívání funguje na sto procent od druhé minuty po nastartování přeplňovaného boxeru. Všechny ostatní podstatné věci jsou spojené se způsobem, jak se auto pohybuje po neznámé mokré silnici, kterou co půl kilometru přerušují sněhové jazyky dlouhé několik desítek metrů.
Nenápadný vzhled předurčuje toto kombi k šokování řidičů, kteří rádi dávají ostatním najevo, o kolik jsou jejich auta pomalejší. Nenápadný je možná slabé slovo, protože na Foresteru odkazuje k nebezpečně schopnému motoru pod přední kapotou pouze účelný přívod vzduchu před vámi. Jenže kupovat si auto na základě skutečnosti, že to díky 230 koním a akceleraci na stovku za šest sekund každému natřete, je velmi dětinské. A to dokonce i pro nás motoristické novináře, ačkoli občas působíme, jako by nám bylo trvale deset. Foresteru totiž daleko víc svědčí podmínky, do nichž jsem se vydal - zasněžené podhůří Krušných hor.
O silnici odpojující se u Málkova z E442 směrem do kopců na Lídeň a dál nám toho s Honzou nový redaktor Martin napovídal dost. Její hlavní předností toho dne těsně po poledni bylo, že se k ní vzhledem k nápisům o selektivní sezonní údržbě chovají silničáři přezíravě. Díky tomu se Forester mohl ocitnout v přirozeném prostředí překypujícím sněhem a postrádajícím jakékoli náznaky posypu. Nejdříve si všimnete skvělé ovladatelnosti auta, hned vzápětí zjistíte, že je se svou hmotností necelých jeden a půl tuny příjemně lehké.
Přestože zvenku vypadá neohrabaně, za volantem působí kompaktním, a především výborně vyváženým dojmem, což znamená, že na rozdíl od většiny aut můžete také na neudržovaných silnicích bezezbytku využívat maximální povolenou rychlost. A i když se výkon verze 2.5 XT může zdát na první pohled přemrštěný, není na škodu mít potenciální drift vzdálený od podrážky pravé boty tři centimetry. Bleskově rychlá odezva na plyn a zátah dělové koule jsou součástí paketu.
Jenže jakkoli se dá s Foresterem užít spousta zábavy, jeho hlavní devizou je praktičnost. Nemám teď na mysli samozřejmě to, že šedesátilitrová nádrž stačí sotva na 400 kilometrů, což v překladu znamená zhruba patnáct litrů na sto při běžně povolených cestovních rychlostech. Spíš vás na Foresteru zaujme důvěra, kterou do něj vkládáte. Praktičnost, díky níž bez nervů projedete i peklem.
Ačkoli změny Foresteru pro modelový rok 2007 by se vešly na obal od žvýkačky (a to dost velkým písmem) a interiér působí jako z půlky devadesátých let, je přehledně zpracovaný, vypadá nerozbitně a najdete v něm všechny prvky, které jsou potřeba. Základ důvěry na silnici představuje velmi sdílný podvozek, jenž okamžitě informuje o sebemenších změnách v přilnavosti kol. Na rozbitých silnicích přitom dobře pohlcuje nerovnosti, takže cestování v tomto autě nezpůsobuje nepohodlí. Brzdy jsou skvěle účinné a výborně dávkovatelné a o kvalitách pohonu všech kol od Subaru se už dávno nemá smysl rozepisovat.
Nejméně příjemný je Forester na dálnici. Což o to, podvozek i tam funguje výborně. Jelikož má však vůz pouze pětistupňovou převodovku, pocítíte každý kilometr rychlosti navíc a kromě toho se od 130 km/h nezbavíte nadměrného aerodynamického hluku způsobeného zčásti tvarem auta a zčásti bezrámovými okny.
Kromě výjimečných výkonů na úrovni Imprezy WRX vám Forester nabídne hmatatelnější mechanické sepjetí s autem, lépe naladěný podvozek, a to všechno za nižší cenu. Jestliže Jirka Červenka na stránkách Carauta před nedávnem přirovnával Dacii Logan ke šroubováku, tento Forester působí jako poctivá sbíječka. Žádná jednoduchá věc, která se nachází neustále po ruce a slouží k přepravě na chatu nebo do Lidlu. Ale nástroj, který je radost ovládat.
Na cestě zpátky jsem se za sněhové vánice stavil na jednom letišti poblíž Chomutova a nechal se unášet tím, jak snadno se Forester kontroluje, když je ve smyku. Se žádným jiným autem by mě to v tu chvíli ani nenapadlo. Nejlepší však je, že do Prahy mi těch zbývajících 90 kilometrů trvalo hodinu a čtvrt. Řekl bych, že jen málokdo si za takových podmínek připadal víc v pohodě.
Fakta
Subaru Forester 2.5 XT low
* Cena 878 800 Kč
* Nejvyšší rychlost 221 km/h
* 0-100 km/h 6,0 s
* Spotřeba 10,7 l/100 km
* Emise CO2 254 g/km
* Hmotnost 1485 kg
* Motor plochý čtyřválec, 2457 cm3 , turbo
* Výkon 230 koní ve 5600 ot./min.
* Toč. moment 320 Nm při 3600 ot.
* Automat 55 000 Kč
(Tomáš Pohanka, Carauto