Jdi na obsah Jdi na menu
 


Daewoo Matiz (1999 – 2003)

28. 1. 2008

Daewoo Matiz (1999 – 2003)

Daewoo  Matiz (1999 – 2003)
Původní Daewoo Matiz bylo přeznačkováno na Chevrolet, navíc ještě v různých zemích v různou dobu
+ zvětšit
Původní Daewoo Matiz bylo přeznačkováno na Chevrolet, navíc ještě v různých zemích v různou dobu
Ve městě je osmistovkový motor snaživý, ale má nadměrné vibrace, které pořádně prozkouší kvalitu smontování (nejen) inteiréru
+ zvětšit
Ve městě je osmistovkový motor snaživý, ale má nadměrné vibrace, které pořádně prozkouší kvalitu smontování (nejen) inteiréru
V redakci nejsme zrovna jeho fanoušky, ale je fakt, že byl nejprodávanějším zahraničním vozem u nás.
další články s tématy:  Daewoo  Matiz  Chevrolet  Spark 

Jak už to tak bývá, jeho oblíbenost neměla pranic společného s tím, jak byl (nebo spíš nebyl) dobrý. Stačilo, že je „docela hezký“ a především opravdu levný. Jeho cena začínala na nějakých 200 tisících Kč, malá tříválcová osmistovka znamenala nízké povinné ručení a navíc ještě spotřeba nestoupala nad šest litrů, ani když jste se hodně snažili. Spořílkové zajásali a zasypali výrobce objednávkami.

Co na tom, že Matiz je krátký, úzký a vysoký, takže se v něm sedí jak na židlích a i když nad hlavou máte místa dost, rameny se nejspíš se statnějším spolujezdcem pomazlíte. Dozadu se vejdou maximálně dva normální lidé, o naložení třech cestujících se pokoušejte pouze pokud jde o akutní anorektičky. A do kufru o objemu slabě přes sto litrů dáte maximálně pár tašek s nákupem. Ale dobrá, tak už to ve třídě městských minivozů bývá. A kdo si takové auto koupí na ježdění mimo město a po dálnicích – jeho chyba.

Trochu větší problém je bezpečnostní výbava. Daewoo  sice nabízelo airbagy, posilovač řízení a tak dále, ale to všechno bylo za příplatek a protože hlavní cílová skupina Matizu byli spořínkové, objednal si je málokdo. Najít plně vybaveného Matize v bazaru je vzácnost. Pokud ovšem „plně vybaveným“ nemyslíte auto s litými koly, těch je dost.

Podvozek Matizu je nestabilní, na náhlé změny směru (např. vyhýbací manévry) reaguje nepříjemným kymácením a jednoduchá zadní náprava výrazně snižuje jízdní komfort na jakékoli méně kvalitní vozovce. Přední náprava je naopak velmi citlivá na dobře vyvážená kola – stačí jedno špatně umístěné závažíčko a volat bude nepříjemně vibrovat.

Na druhou stranu, motor si zaslouží pochvalu za snahu. Má sice jen 51 koní, ale ono to docela stačí. Matiz totiž váží nějakých 778 kilo a tak s ním tříválec v městském provozu hýbe víc než přijatelně. Na dálnici umí držet 130 km/h, ale dál už mu to moc nejde. Na nějaké předjíždění zapomeňte rovnou a pokud vozíte více pasažérů a náklad v kufru, bude jízda po dálnici tvrdou dřinou. U takhle malých a slabých motorů se zkrátka pozná každé kilo navíc. Na městský provoz ale stačí.

V posledním roce výroby se začal prodávat i model s nesrovnatelně kultivovanějším čtyřválcovým litrovým motorem o výkonu 65 koní, se kterým se už dá docela slušně i po dálnici (kymácivost se ovšem pochopitelně nezměnila). Pokud ho seženete, kupte ho, ale připravte se na obtížně hledání.

Pokud jde o problémy a poruchy, platí u tohoto auta snad více než obvykle, že můžete mít štěstí, nebo smůlu. Z vlastního okolí známe případy zoufale nespolehlivých a poruchových Matizů, které v servisu trávily podstatnou část záručního života a když záruka skončila, jejich majitel se jich urychleně zbavil. Na druhou stranu je ale slyšet i dost pozitivních ohlasů. Nejhorším problémem jsou asi nadměrné vibrace tříválce (což je u tohoto motoru přirozené), které pronikají do skeletu karoserie a po čase způsobují uvolnění různých dílů interiéru. Výsledkem je vrzání, klepání a rezonance. Zkontrolujte, zda majitel vyměnil rozvodový řemen po 60 000 km, po stejné době občas začne zlobit i podvozek, zejména přední tlumiče a ramena. Zjistěte si také, jestli motor nemá příliš vysokou spotřebu oleje – stačí nechat změřit uhlovodíky ve výfukových plynech.

Pokud nechcete snášet bídnou dílenskou kvalitu, hledejte vůz po faceliftu (2001 a výš), který má trochu jiný čumák, spolehlivější bezkontaktní zapalování místo rozdělovače a je trochu lépe sešroubovaný (především uvnitř).

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový hatchback. Motory: zážehové řadové tříválce 0,8i (38 kW) a zážehový řadový čtyřválec 1,0i (48 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 3495x1495x1485 mm. Rozvor: 2340 mm. Zavazadlový prostor: 145 litrů. Palivová nádrž: 35 litrů Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

nízká spotřeba, pohledné tvary, nejnižší povinné ručení, manévrovatelnost, pětidvéřová karosérie, solidní dynamika (s motorem 1,0 MPI), bezproblémové auto pro ty, kteří mnoho nejezdí

MINUSY

většinou chudá výbava, nízká míra bezpečnosti, miniaturní zavazadelník, omezená stabilita, jednoduchá zadní náprava přinášející neklid na nerovnostech

HISTORIE

1998: Zahájení prodeje modelu. Motor 0,8i.

2001: Facelift vnějších tvarů. Technické změny.

2003: Rozšíření nabídky motorů na dvě verze, kromě tříválce ještě čtyřválec 1,0 MPI,

2004: Změna názvu vozů prodávaných v ČR na Chevrolet Matiz, nová přední maska.

2005: Nástupce modelu - Chevrolet Spark

ČASTÉ ZÁVADY

zvlněné brzdové kotouče • opotřebované přední tlumiče • opotřebovaná spojka • opotřebené silentbloky náprav a příčného stabilizátoru • vůle v řízení • vibrace volantu (nevyvážená kola) • vyšší spotřeba oleje (následek vytáčení studeného motoru) • poruchy zapalování (do roku 2001)

DOPORUČENO

1,0 MPI (48 kW)

Zážehový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Na trhu ojetin se tento kultivovaný čtyřválec zatím vyskytuje málo. Je to dost škoda, protože rozdíl mezi ním a tříválcem je propastný, zejména v kultuře chodu. Je opravdu příjemné, když pod vámi nevibrují sedačky a motoru v polovině předjížděcího manévru nedojde dech.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

problémy s motorem

(polda, 11. 11. 2010 8:07)

chlapi zdravím
Rád bych chtěl poradit. Koupil jsem manželce matizka a mám stálý problém se studeným motorem. Prostě po nočním stání to ráno nastartuje, ale jede jen na 2 válce. Po asi 500stech metrech jízdy (trhá a škube) se přidá 3 válec a už jede v poho. Diagnostika OK, emise OK, prostě auto jako nové jen 43000km a stále trhá a škube. Vyměnil jsem svíčky kabely palivový i vzduchový filtr, odpojil jsem EGR ventil a pořád stejné. Už prostě nevím, dejte radu, díky. Vlastik