Byl to nejvýkonnější hot hatch své doby. Není ale koupě šestiválcové Alfy 147 z druhé ruky sázkou na příliš vysoký kurz?
Obsahuje-li zadání výrazy „Alfa Romeo“ a „ojetý/á/é“, můžeme se spolehnout, že nás čeká dlouhý článek. Mýlil by se ale každý, kdo předpokládá, že výskyt závad musí být nepřímo úměrný výkonu motoru: Alfa Romeo 147 GTA může být za jisté konstelace poměrně spolehlivým autem.Stručná historie
Vlajkový model řady 147 byl představen na pařížském autosalonu na podzim 2002, prodej byl zahájen nedlouho poté. Technicky vychází z (o rok staršího) modelu 156 GTA, respektive Sportwagon GTA, takž logicky podědila většinu jeho předností i nedostatků.
Verze GTA vnesla do třídy kompaktních hatchbacků nádech luxusu. Její bohatě vybavený interiér s řadou krásných detailů má co říci i dnes – a co teprve před pěti lety, kdy Audi stále prodávalo původní A3 a BMW 1 existovalo jen jako hromada výkresů někde v mnichovských kancelářích.
Jednou z položek standardní výbavy byl už od začátku i stabilizační systém VDA, což mělo svůj dobrý důvod: Alfa Romeo totiž dokázala narvat do malého hatchbacku motor V6 3,2 l ze 156 GTA! S výkonem 250 koní a točivým momentem 300 Nm si musely poradit přední pneumatiky (225/45 R17), což bylo určujícím faktorem jak pro jízdní výkony GTA, tak pro její chování na silnici.
Alfa Romeo uváděla zrychlení 0-100 km/h za 6,3 s a nejvyšší rychlost 246 km/h. Takovými čísly se i dnes, po pěti letech, může pochlubit jen málokterý hot hatch.
Navzdory původnímu tvrzení Alfy byla pohonná jednotka modelu GTA na štíru s emisní normou Euro IV, což vedlo k tichému stažení 147 GTA i 156 GTA z nabídky během roku 2005, tedy pouhé tři roky po zahájení prodeje.
Pohonná jednotka
Dominantou jízdního zážitku se kteroukoli Alfou GTA je motor, respektive jeho nepředstavitelná zvukomalebnost. Je tady všechno, od zlověstného vrčení v dolním pásmu otáček přes zlověstný chropot sání až po téměř neurotický jekot, jak se ručička blíží k červenému poli. A blíží se k němu často – o mnoha autech se můžete dočíst, že přimějí člověka akcelerovat a zpomalovat jen kvůli potěšení z akustiky motoru, ale málokde to platí tak silně jako v případě téhle Alfy. Opravdu, pokud jde o zvuk a chuť akcelerovat, mohli byste zrovna tak sedět ve Ferrari.
Za svoji smyslnost si však motor vybere svoji daň. Nemluvíme teď o spotřebě, která opravdu nahání hrůzu: čtyřiadvacetiventilový V6 je velmi citlivý na údržbu, podobně jako většina agregátů s nápisem Alfa Romeo na víku ventilů. Snaha šetřit na oleji nebo zanedbaná výměna olejového filtru (který je špatně přístupný) mohou rychle vést k zadření ložisek klikové hřídele. Před nákupem se proto snažte co nejdůkladněji prověřit, zda předchozí majitel dodržoval servisní intervaly a používal předepsané mazivo.
Málokterý neznačkový servis disponuje speciálním přípravkem pro výměnu rozvodového řemenu, takže je záhodno nechat alespoň tuhle práci na autorizovaném servisu. Alfa předepisuje výměnu řemene po 120 000 km, ale není výjimkou, že řemen praskne už v osmdesáti tisících, pochopitelně s katastrofálními následky. Pokud vámi vyhlédnuté auto najelo se stávajícím řemenem více než 50 000 km, nechte ho raději okamžitě nahradit novým.
Současně požádejte servis o výměnu zapalovacích svíček. Motor je uložen napříč, takže k zadní řadě válců se špatně dostává.
Mnohé Alfy 147 GTA a 156 GTA trpí neklidným volnoběhem. Nezřídka stačí resetovat řídicí jednotku. Nebojte se, tentokrát nemusíte do servisu: stačí odpojit baterii nejméně na čtvrt hodiny, pak na dvě minuty zapnout zapalování, další čtvrt hodiny nechat motor běžet na volnoběh, a je to!
Pokud reset nepomohl, je příčinou vadná „váha vzduchu“, která obvykle potřebuje vyměnit okolo 100 000 km. Selže-li senzor úplně, motor ani nenastartujete. Závadu ale oznámí kontrolka na palubní desce, takže aspoň víte, na čem jste.
Vyjma potíží s chladičem a termostatem (které nejsou neznámé ani majitelům jiných 147 a 156) je typickou mechanickou závadou GTA prasklý rotor vodního čerpadla. Je totiž vyroben z plastu. Výměna není úplně triviální – musíte sundat rozvodový řemen, napínák a dvě řemenice. Majitelé doporučují nahradit problematický plastový díl kovovým rotorem z motoru 3.0 GTV. Otázkou je, proč ho nepoužila sama Alfa.
Snadná není ani výměna spojky – pryč musí přední zavěšení a dokonce i nápravnice! Naštěstí to není potřeba dělat častěji než každých 100 - 120 000 km. Odcházející spojka se hlásí těžkým chodem pedálu a tím, že zabírá až hodně nahoře. Špatně dimenzovaný diferenciál se může přehřát až do stadia mechanického selhání. Ještěže samotná převodovka je robustní a trvanlivá – pokud tedy mluvíme o manuálu. Příplatkový poloautomat Selespeed trpí celou řadou chronických neduhů.
Podvozek a brzdy
Jízdní vlastnosti Alfy 147 GTA velmi závisí na tom, kde s ní jezdíte. Na hladkém povrchu zatáčí – navzdory těžkému motoru v přídi – velmi ochotně, zatímco problémy s trakcí účinně krotí sériový stabilizační systém. Po chvíli zvykání je příjemné i ultra rychlé řízení.
Najděte ale méně kvalitní asfalt (stačí libovolná česká okreska) a 147 GTA víceméně kapituluje: proměnit přidání plynu v dopřednou akceleraci je takřka nemožné, auto se na nerovnostech ustavičně ošívá a při brzdění zatáčí pokaždé jinam – podle toho, na kterou stranu se nechají stáhnout přední kola.
Při zkušební jízdě vás tento neklid patrně dost vyleká, ale (bohužel) jde o vrozenou vlastnost nejen téhle Alfy. Příznakem poruchy není ani neuvěřitelně hlučná přední náprava – i s tímto hendikepem se Alfa 147 GTA narodila.
Pokud však problémy přetrvávají i na kvalitní silnici, zaměřte pozornost k pouzdrům přední nápravy. Klepání a vrzání zepředu znamená, že se odporoučela pouzdra stabilizátoru. Naneštěstí i v tomto případě je nutná demontáž nápravnice.
Všechny Alfy 147 GTA a 156 GTA vyrobené do listopadu 2003 měly vpředu kotouče o průměru 305 mm, které se rády bortily. Má-li vámi vyhlédnuté auto 330mm kotouče, jde buď o pozdější kus, nebo majitel provedl výměnu dodatečně. Tak jako tak je to dobré znamení.
Pozornosti kupujícího by nemělo uniknout ani hydraulické vedení posilovače řízení, které může být zkorodované.
Elektroinstalace a karoserie
Alfa opakovaně svolávala tento model kvůli vadnému uchycení kapoty, která se údajně ve vysoké rychlosti mohla sama otevřít. Pátrejte v záznamech po provedení opravy a pokud nic nenajdete, raději běžte jinam.
Bodykit verze GTA sice vypadá úžasně, ale náhradní díly vyjdou dost draho, proto za jakékoli poškození nemilosrdně žádejte slevu. Naopak se nedivte, pokud červený lak zkoumaného vozu vypadá podezřele vybledlý. Tento jev je častý u všech červených 147 a 156 GTA parkovaných na ulici.
Elektrika bývala dříve největší bolestí všech italských aut, od fiatů po ferrari. Alfa 147 GTA na tom však není nijak tragicky. Zhasíná-li teplý motor, ale po vychladnutí snadno naskočí, je třeba vyměnit snímač otáček klikové hřídele, což je rychlá a levná oprava. Podle blikajícího displeje počitadla ujetých kilometrů poznáte, že autodiagnostický systém vozu přišel na nějakou závadu. Upřesnit ji ale dokáže jen autorizovaný servis s potřebným vybavením.
SHRNUTÍ
Jak vidíte, nelhali jsme, když jsme na začátku slibovali dlouhý článek. Nenechte se jím však zastrašit. Na trhu je dostatek dobrých 147 GTA. Stačí nakupovat s chladnou hlavou a nepodceňovat výše popsané symptomy. Odměnou za trpělivost a pracnější výběr vám bude jedna z nejcharakternějších (i když rozhodně ne nedokonalejších) předokolek, jakou kdy kdo vyrobil.
Úžasný zvuk a charakter šestiválce, neokoukaný exteriér, stylový interiér, bohatá výbava
Problémy s přenosem výkonu, spotřeba, jízdní vlastnosti na českých silnicích, není to žádná toyota
VARIANTY
Třídveřový hatchback – snad byste nechtěli kombík?
MOTORY
3.2 V6 24v 184 kW/250 k, 300 Nm