POSLEDNÍ LAMBO
Poslední Lamborghini
V LP640 duní poslední podoba matky motorů, bájný dvanáctiválec z Countachu.
Středa 3.1. 2007, 08:00
Murciélago LP640 je poslední hrůzostrašné Lambo, které je více samo sebou než Audi.
Rychlost je sprosté slovo. Kolega z televizního pořadu TG nedávno havaroval v autě s proudovým motorem a najednou se nemluví o ničem jiném. Měl by se on, obyčejný novinář, pokoušet o zdolání rychlostního rekordu? Neměla si BBC najmout profesionála? Nebyla to obrovská nezodpovědnost? Zrovna o tom mluví v rádiu, ale bohužel slyším jen útržky, protože právě ždímám dvojku v novém Lamborghini LP640 a vnímám pouze blížící se peklo někde za mnou, to jak se ručička otáčkoměru vrhá směrem k zakázanému pásmu.
Stromy po obou stranách začínají splývat v jeden dlouhý zelený pruh. Tahám za pravé pádlo, převodovka e-gear zapojuje do akce další ozubené kolo a v kraťoučké pauze zaslechnu cosi o tom, jak motoristické časopisy oslavují výkonná auta a rychlou jízdu. Osm tisíc otáček! Čtyřka! Jednotlivé pruhy přerušované středové čáry se slévají jako kapičky rtuti do souvislého proudu, svírám vlhký volant potažený alcantarou ještě těsněji a Murciélago se míhá kolem trojkového BMW, nacházejícího se mezi mnou a horizontem. Podle všeho jde o bezohlednou rychlou jízdu a ničení pneumatik. Osm tisíc otáček! Pětka! 240 km/h… Rachot! Hluk od pneumatik, aerodynamický hluk a obrovská mechanická bouře se slévají do jedné roviny, přísahal bych, že se ten zvuk v následujících vteřinách musí zhmotnit. Nemá smysl trápit alternátor běžícím rádiem, když ho stejně neslyším. Uff! Řídit LP640 a nešlápnout na plyn, to je jako kdyby vás někdo představil Tomáši Savkovi a vy byste mu neřekli, co si o něm myslíte. Nebo jako mít sto milionů z bankovní loupeže a nedopřát si nekonečnou dovolenou v Jižní Americe. Něco mimořádně náročného a mnohem méně uspokojujícího než vypustit srdce z kalhot.
Vyjasněme si však jednu věc. Nepořádáme hon na čarodějnice, ale ani nepodporujeme nezodpovědné chování. Většinou… Někteří z nás mají děti, někteří chodíme do kostela a někteří z nás v noci neslyší televizi kvůli ječícím motorkám před domem. Ale toto Lambo má v sobě něco, co svede na šikmou plochu i toho nejodpovědnějšího člověka. Říkáte, že vám bude stačit pomalé popojíždění po městě a pohledy zírajících kolemjdoucích? Potom obelháváte sami sebe! Jste jako ten závislák na droze, který si poprvé říkal: „Jen to zkusím a konec.“
Lidská přirozená zvídavost vás velmi rychle donutí odšpuntovat monstrózních 640 koní a 660 Nm. Roky osvědčený dvanáctiválec LP640 s objemem zvýšeným na 6,5 litru, který je dosud nejvýkonnějším motorem Lamborghini, propůjčuje nejnovějšímu Murciélagu takovou sílu, že hravě stírá rozdíl oproti superautům za dvacet a více milionů, jež na sebe v posledních pěti letech strhávají veškerou pozornost.
Vypněte kontrolu trakce, první svého druhu u Lamba, a LP640 pokoří 100 km/h za pouhých 3,4 sekundy, případně se rozjede až na 340 km/h. Pravděpodobně to nikdy nezažijete, ale pouhý pohled na tu věc je dostatečně ilustrativní. Je široké, nízké, hranaté, s podivnými dveřmi a nulovým výhledem vzad a tím vším vyhovuje v míře vrchovaté všem aspektům superauta. Kdybychom měli vybrat exotický supersport s motorem uprostřed, který budoucím generacím přiblíží, jak výjimečná tato auta byla, vybrali bychom Lambo, ne Audi R8.
Ale každá mince má svůj rub i líc. LP640 možná vypadá stejně uhlazeně, sexy a pokročile jako R8, ale nahlédněte pod kůži a budete šokováni. Ani vidu po hitech jako hliníkovém prostorovém rámu Audi, jen opravdu zastaralá technologie, síť náhodně svařených profilů, která vypadá, jako by ji dali dohromady dva chlapíci v zastrčené firmičce, kteří se pokoušejí o svoji první repliku.
Právě to, spíše než design, spojuje LP640 s jeho dědečkem jménem Countach. Řídit ho ale v žádném případě není surové. Ano, ten obrovský dvanáctiválec duní a řve, ale je mnohem jemnější než před faceliftem, většina neuvěřitelné škály zvuků se odvíjí od pohybu vaší pravé nohy, od hlubokého barytonu přes tenor Ferrari 599 po bas SL 65 AMG.
A dokonce i manuální převodovka (byla v druhém testovacím autě), dříve obávaná pro obtížnost správného řazení a závratné částky, když se vám to tak nějak nepovedlo, už není tak lidožroutská. Pracuje lehce a rychle; ani spojka už nevyžaduje sílu olympijského vzpěrače. A kdo by čekal tak delikátní řízení? Lehké, ale přitom citlivé, určitě lepší než ve Ferrari 599 a ve spojení s lepšími brzdami máte klíč k objevení potenciálu LP640.
Je tu špetka vrozené nedotáčivosti, ale to na silnici odhalíte jen v těch nejostřejších zatáčkách. A pokud jde o přetáčivost, myslíte to vůbec vážně? Ano? Zasloužíte si tedy prezidentské vyznamenání! Převody jsou dlouhé a přilnavost ohromná. Přimět LP640 opustit stopu je těžké, ale možné. Najděte si apex, brzy zatočte, uberte plyn, nechte protočit volant a otevřete stavidla výkonu. Výjimečný okamžik ve výjimečném autě.
Někteří budou tvrdit, že posledním skutečným Lamborghini byl Countach, auto navržené v dobách nezávislosti automobilky, jiní namítnou, že následník zkonstruovaný Audi bude zřejmě lepší téměř v každém ohledu. Pokud bychom probírali Gallardo, určitě by nezklamalo.
Ale volant Gallarda se vám v rukou nechvěje jako tento. A derivát motoru LP640 nenajdete pod kapotou žádného rozvážného německého sedanu. Cenový rozdíl mezi Murciélagem a jeho menším bratrem, který vypadá na papíře jako těžko obhajitelný, dává dokonalý smysl, když se projedete s oběma auty. A i když je vliv Audi evidentní, dělá z něj lepší auto. Je to stejné jako s problémovým dítětem, které nelze zkrotit.
Na LP640 je nejlepší jeho schopnost probudit v každém z nás zvrácené choutky. Toto by mohlo být poslední Lamborghini, které to dokáže, tedy poslední opravdové Lamborghini.
Technické údaje
Lamborghini Murciélago LP640
* Motor: dvanáctiválec, 6496 cm3
* Výkon: 640 koní v 8000 ot./min.
* Točivý moment: 660 Nm v 6000 ot./min.
* Hmotnost: 1665 kg
* Zrychlení 0-100 km/h: 3,4 s
* Maximální rychlost: 340 km/h
* Průměrná spotřeba: 21,4 l/100 km
* Cena: 7,2 mil. Kč
Komentáře
Přehled komentářů
I've been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all site owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before.
I'll immediately snatch your rss as I can't in finding your email subscription link or newsletter service. Do you've any? Please allow me understand in order that I could subscribe. Thanks.
https://sinee7q7c-nebo2s4x-golova1v0z.com
New super offer 2021
(Davidgar, 18. 7. 2021 11:08)
Hi
Super offer 2021 https://cutt.us/USj7C
Poslední?
(Schumi, 26. 2. 2007 10:28)Zdravím čtenáře tohodle bezva portálu, ale dostávám se do sporu s redakcí. Es ist einfach, novináři mají nový, nezajetý wagen, ale všechny moje Lamba maj kolem dvaceti tisíc teprve nejlepší power, engines sou v úpohodě a spotřeba klesá klidně na dvacítku, takže pohádka. Volant se ti klepe kámo - ale není to strachy?.. Auf wiedersehen, freunde! Michael.
bingo!
(KennethKer, 6. 4. 2024 23:54)