Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tajné projekty: Ford Ka a Fiat 500

Tajné projekty: Ford Ka a Fiat 500
Káčko vymění obliny za nový designový styl Fordu
Káčko vymění obliny za nový designový styl Fordu 
ZVĚTŠIT
Cinquecento by se od Trepiuna příliš odlišovat nemělo
Cinquecento by se od Trepiuna příliš odlišovat nemělo 
ZVĚTŠIT
Mrňavá auta jsou v kurzu. Skvěle se s nimi parkuje, v městském provozu jsou slušná, mají nízkou spotřebu a nákup se do nich pohodlně vejde.

Když přišel na svět Ford Ka, stal se během několika měsíců doslova módní ikonou. Toužila po něm většina žen, které se po takovémhle autě sháněly a spousta zájemců se našla i mezi muži. Poměrně záhy se totiž ukázalo, že i za volantem takovéhleho prcka může být zábava – zvlášť, když má podvozek od Forda.

To potvrdil i model SportKa se sníženými pružinami, který se choval pomalu jako motokára. Je ale pravda, že pro některé lidi bylo „Káčko“ přece jen příliš kulaté a příliš roztomilé. A právě těm by mohl vyhovovat jeho nástupce.

Současný designový jazyk Fordu totiž nějaké přehnaně zakulacené křivky moc neuznává. Vždyť se mu také už od dob prvního Focusu říká „New Edge“. Nelze popřít, že poslední sériové kousky (například S-max) nejsou z estetického hlediska vůbec k zahození a když tenhle postup aplikujete na třídu supermini, dá se čekat něco opravdu hodně povedeného. Například tak, jak vidíte na naší exkluzivní počítačové skice.

Do současného Fordu Ka se montují dvě třináctistovky o výkonech 60 a 70 koní a šestnáctistovka s 95 koníky. Všechno jsou to osmiventilové motory, takže lze celkem bezpečně tvrdit, že Ford do nového káčka použije i modernější motor – buď 1,25 Zetec s 75 koňskými silami, který v současnosti najdete ve Fiestě, nebo třeba něco úplně nového.

Protivník z jihu

Na lepší časy se blýská i u tradičního italského výrobce motorizovaných mrňousů, u Fiatu. Ten se takhle malými a ještě menšími auty přímo proslavil a prosadil do mezinárodní konkurence. V poslední době navíc z bran jeho továren vyjíždějí na italské poměry až překvapivě kvalitní modely a hlavně, vrací se jim také jejich v osmdesátých letech poztrácená krása.

Fiat ucítil příležitost chytit se retro vlny a postavil koncept Trepiuno, který na Ženevském autosalonu v roce 2004 všem vykloubil spodní čelist. Je to sice retro, ale provedené velmi citlivě a s typicky italským smyslem pro vyváženost a proporce. A hlavně, na rozdíl od jiných retropokusů typu nového Mini a New Beetle bylo jasné, že by se v případě výroby nejednalo o nějakou imageovou předraženost, ale o skutečné auto pro široké masy lidí – tedy stejně, jako u originálu.

Bouřlivé a nadšené reakce přiměly šéfy z Turína vážně popřemýšlet o sériové výrobě – no a jak už jistě nějaký čas více, nakonec to dopadlo. Zatím po světě jezdí jen pečlivě zamaskované prototypy (nebo lépe řečeno kompletně zabalené do neforemných černých pytů), ale není příliš důvodů se domnívat, že by se oproti konceptu sériové Cinquecento nějak výrazně změnilo.

Název Cinquecento („Pětistovka“) lze očekávat téměř s jistotou, přestože půllitrový motor jako původní Fiat 500 mít novinka asi nebude. Naopak lze čekat motory v současnosti pohánějící Pandu, jejichž označení Fire v mnohých případech přesně sedí. Nejsou velké, neudivují velkými čísly, ale jsou živé, točivé a s malým autíčkem dokážou jaksepatří zahýbat.

A to nejlepší nakonec – i když teď už se pohybujeme ve vodách čirých spekulací. Není úplně vyloučeno, že by mohla vzniknout i ostrá verze pod jménem slavného ladiče Abarth. Neoficiální skici červenobílého Trepiuna/Cinquecenta s rozšířenými blatníky, hlubším spoilerem, legendárním pootevřeným zadním víkem (dříve kvůli lepšímu chlazení motoru) a v typické červenobílé barevné kombinaci už nějakou dobu kolují po internetu a soudě podle konceptu ostré verze Punta, kterou Fiat vystavoval letos v Ženevě, firma by se podobným skopičinám nemusela bránit. A třeba takový okruhový pohár... Držme si palce!

Honza Koubek
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář